
Вправи та техніки природотерапії у початковій школі
Необхідність оновлення освітньої системи в початковій школі обумовлена зростанням в останні роки числа різного роду відхилень у фізичному, психічному і моральному розвитку школярів. У зв'язку з цим з усією гостротою постає питання про таку організацію спілкування та спільної діяльності вчителя й учнів, у процесі якої здійснюється взаємне особистісний розвиток учасників освітньої взаємодії. Такому контакту відповідає техніка психотерапевтичного педагогічного впливу, заснована на природотерапевтичних технологіях. Пропонуємо інтерпретацію окремих технік природотерапії, застосування яких сприятиме поліпшенню освітньо-виховного процесу початкової ланки освіти.

Ароматерапія
- проводжаючи дитину до школи, посипте носовичок розмарином, який підвищує пам'ять і здатність до зосередження;
- щоб позбавити дитину від страху перед контрольною, можна замінити розмарин лавандою або іланг-ілангом;
- Варто застосовувати аромотерапію при профілактиці захворювань: нежить - евкаліпт, чайне дерево, кашель - евкаліпт, м'ята перцева;
- для дезінфекції приміщень варто застосовувати масло
чайного дерева (знищує бактерії, ефективно проти вірусів і грибків), евкаліпт чи розмарин.

Ігротерапія
- гра «Словесний волейбол»: вчитель, кидаючи м'яч, називає слово, наприклад іменник «хмара».
Той, хто ловить м'яч, додає відповідне за змістом дієслово. До кінця гри доходять тільки самі знають і кмітливі.
- гра «Бджола»: учні мають уявити перед собою бджолу, що повільно летить по колу, і виконувати таким чином кругові рухи очима. За командою вчителя «бджола
сідає учням на перенісся»;
- гра «Диригент»: учні уявляють себе диригентами, беруть в руку «диригентську паличку» (олівець, ручку) і починають диригувати. При цьому вони не відривають очей від кінчика палички.

Кольоротерапія
- техніка овочевих печаток: за ескізом учня готують печатки з твердих овочів (картопля, морква, буряк і т.д.), використовують печатки у спонтанних іграх;
- вправа "малювання чарівними фарба-ми": учні виготовля-ють "чарівну фарбу" певного кольору та виливають фарби на картон, змішуючи їх руками. Рецепт фарби: 2 ст. л. борошна + 1,5 ст. л. солі + 1/3 ч. л. олії + трохи води. Замісити тісто. Потім додавати потроху води, 2 ст. л. клею ПВА. Далі в тісто додається гуаш.
Педагогічні поради
щодо ефективної взаємодії усіх учасників освітнього процесу
в початковій школі з використанням природотерапії:
- Вчитель має підтримувати позитивний емоційний стан учнів. Позитивні емоції активізують діяльність головного мозку, поліпшують пам'ять і працездатність дітей. Позитивні емоції у процесі діяльності - необхідна умова психічного здоров'я. Навпаки, відсутність інтересу до занять, нудьга є сильним фактором стомлюваності.
- Підвищенню фізичної та розумової працездатності сприяє динамізація робочої пози учнів в процесі заняття. Відомо, що більшу частину уроку школярі, як правило, проводять сидячи за столом, в умовах статичної напруги. У той же час встановлено, що навіть короткочасний вплив статично напружених станів є чинником, гнітючим нейродинаміку і регуляцію вегетативних функцій організму. Тому особливої актуальності набуває розширення на уроці рухової активності учнів.
- Сприйняття інформації відбувається, в основному, завдяки двом сенсорним системам: слухової і зорової. Відсутність або недолік слуху сприяють більш напруженій роботі зорової системи і є обтяжуючою чинником для її функціонування, що призводить до зниження зорової працездатності і стійкості уваги. Необхідний спеціальний постійний контроль за дозуванням зорових навантажень і станом зору учнів.
- Велике значення в попередженні втоми у дітей на заняттях належить фізкультхвилинки та застосування елементів ігротерапії. Час проведення фізкультхвилинок та психолого-педагогічних технік і вправ, можна варіювати, але в будь-якому випадку їх слід проводити при перших ознаках втоми молодших школярів.