
Місце природотерапії у НУШ

Відповідно до нового Проекту Державного стандарту початкової загальної освіти, метою та результатом освітньої взаємодії має стати «гармонійний розвиток дитини, підтримка життєвого оптимізму, розвиток самостійності, творчості та допитливості тощо». В цьому сенсі, набувають особливої актуальності природні засоби відновлення здоров'я учнів та підтримки можливостей їх організму. Пропонуємо власні варіанти упровадження засобів природотерапії у сучасний навчально-виховний процес початкової школи у межах реалізації проекту «Реформування системи підготовки та професійного розвитку педагогів. Нова українська школа». Відповідно до модельної навчальної програми для учнів 1-го класу темою четвертого тижня є «Моє довкілля».

На початку навчального тижня на ранковій зустрічі «Що ти побачив дорогою до школи?» можна зорієнтувати учнів на загадковий світ природи, запитати які таємниці приховує дерево чи кущ, який росте у них вдома на подвір'ї (у школі, у бабусі тощо); запропонувати їм уявити яким деревом чи іншою рослиною вони себе уявляють і чому; школярі мають пояснити чим вони схожі на ту чи іншу рослину та намалювати спільний малюнок «рослинного світу» їхнього класу. Після спільного обговорення та виконання навчального завдання можна підсумувати все це тим, що світ навколо дуже цікавий, тому його потрібно досліджувати і пізнавати.
Дослідницьку гру «Скринька невідкритих таємниць» можна доповнити такими «дослідницькими» завданнями учителя: послухайте спів різних пташок, і спробуйте відгадати їхні назви та намалювати як вони виглядають (вчитель заздалегідь готує аудіозаписи співу різних пташок, можна із поєднанням із класичною музикою). Проведення вправи (розпізнавання природних і рукотворних тіл) можна також модифікувати за рахунок використання пісочних ігор: учні об'єднуюься у 3 групи: 1-ша група має намалювати на підносі (ящику) із піском предмети живої природи; 2-га група - предмети неживої природи; 3-я група - рукотворні предмети.

Другий день четвертого тижня відповідно до програми варто провести на шкільному подвір'ї (якщо погода сприяє). Пізнання навчального матеріалу можна поєднати із аеротерапією, яка збагачує організм школярів киснем та поліпшує нервову регуляцію. «Цілюще дихання» можна супроводжувати з ходінням та рухливими іграми. Окрім того «розслідування» учнями природного середовища можна доповнити літотерапією, а саме пошуком «чарівних» каменів, які зберігають історію своїх попередніх власників і можуть їх розповісти. Після спільного обговорення «детективних історій» учнів, можна зробити спільну виставку каменів, зробити спільний літотерапевтичний арт-проект чи виготовити із них спільний класний амулет.
